Participatie betrokken organisaties en inwoners
Graag willen we meepraten over de nieuwe cultuurvisie. We hadden al opgemerkt dat in het eerste concept organisaties en inwoners, die zich met erfgoed bezig houden, niet mee hebben meegedacht aan de visie.
Fijn dat de gemeente nu aan de slag gaat om dit te verhelpen. Het enthousiasme dat uit het filmpje van Danielle van Bentem spreekt is veelbelovend.
Praat je mee? Geef je dan hier op
https://bit.ly/3Uewxm6
Heeft u nog ideeën, plannen, projecten of opmerkingen voor de cultuurvisie? Neem contact met ons op. Dan kijken we of we deze kunnen verwerken.
Platform Erfgoed Renkum
We waren al bezig met het oprichten van een platform voor inwoners, die zich bezig houden met het erfgoed van Renkum. We zitten nog in een startfase, lees hier meer over PER. Het is onder meer de bedoeling dat we met PER gesprekspartner van de gemeente zijn op het gebied van erfgoed.
De laatste cultuurvisie en cultuurplan gold van 2017-2020 en is nu nog geldend. Op deze pagina van de gemeente zijn ze te downloaden. Grote ambities staan hier in, maar er is anno 2022 lang niet alles gerealiseerd.
Ondertussen ligt er een concept voor een nieuwe cultuurvisie met bijbehorend plan. Deze stond voor 22 december 2021 op de agenda van de gemeenteraad, maar werd afgevoerd omdat het onvolledig was. Onder meer omdat betrokken inwoners en organisaties nog niet voldoende waren gekend bij de totstandkoming. En zo was op het gebied van erfgoed het verdrag van Faro niet genoemd en niet doorgevoerd. In een herziene versie wordt het verdrag wel genoemd, maar nog steeds niet in de uitvoering. Deze herziene versie wordt niet als uitgangspunt genomen bij de gespreksavonden.
Het concept van de nieuwe cultuurvisie
Jammer dat het concept van oktober 2021 als uitgangspunt is gekozen. Het Faro gedeelte staat er niet meer in. En het is niet alleen de tekst over participatie, maar ook de werkwijze voor het opstellen van de visie moet met deelname van organisaties en inwoners gebeuren. Dat is meer dan alleen reageren op een concept, dat is daadwerkelijk meewerken met het opstellen van een visie. Veel opmerkingen en verschillen door voortschrijding van de tijd zijn niet meegenomen in het voorliggende concept en maken dat alleen daardoor al veel veranderd worden.
Ons inziens moet er zoveel veranderd worden in het concept, dat je beter opnieuw kunt beginnen. En je gaat reageren wat er in het huidige concept staat. Terwijl er zoveel ook niet staat
Wat staat er niet?
- de titel is verwarrend: Kunst, cultuur- en erfgoedvisie. Cultuur omvat ook kunst en erfgoed, zie de definitie van cultuur. Bovendien praat het makkelijker als je het over cultuurvisie hebt :).
- Het voorwoord is nog van de vorige wethouder. Komt er een nieuw voorwoord van Danielle van Bentem, de huidige wethouder?
- Net als bij de vorige visie worden er hoge ambities uitgesproken. Zoals we in de Gelderlander hebben kunnen lezen is het gevaar daarvan dat mensen gefrustreerd raken als de ambities niet waargemaakt worden. Ook in verschillende gesprekken met betrokkenen hebben wij deze frustratie gehoord. Mensen willen daarom niet eens meer komen naar gesprekstafels.
- We missen de participatie zoals benoemd in het Verdrag van Faro. Het Europese verdrag is nog niet getekend door Nederland, maar dat gaat wel gebeuren. In een visie denk je vooruit, dus dan zal zeker participatie voor erfgoed meegenomen moeten worden. Net als de omgevingswet, die nu nog niet geldt, maar waarbij we wel al rekening houden met de noodzaak van participatie. Wat is eigenlijk participatie?
Participatie met erfgoed vraagt ook een andere manier van denken. - Het lijkt of in de visie of toerisme in samenwerking met de regionale partners vooropgaan. Daarmee worden de inwoners trots. Wij denken dat het andersom werkt. Als inwoners trots zijn op hun erfgoed, daaraan werken, dan straalt dat ook af op de recreanten en toeristen. De regionale partners kennen niet de details van onze gemeente, er is nog zoveel meer dan Airborne, Veluwse schilders en landgoederen. Zie bijvoorbeeld ons project de Pilo Podwalk.
- En wat gaat er gebeuren met de collectie Kwak?
- Er zijn al lang geen Open Monumentendagen meer in de gemeente Renkum. Er is geen OM Comité, misschien kunnen wij dit vanuit PER stimuleren. Ondersteuning vanuit de gemeente zou fijn zijn.
- We zien alleen een concept met zeer ambitieuze stippen, waar is de weg er naar toe? Wat zijn de stappen, die nodig zijn en wie zijn betrokken?
Visie – de stip op de horizon
Roadmap – de weg er naar toe
Wat zijn de stappen?
Welke mensen en of organisaties zijn bij welke stappen betrokken? Wie zijn de belanghebbenden?